• Bli fremtidens skole. I dag.

  • Usikker fremtid med mange muligheter

    Det er estimert at 65% av yrkene vi vil utføre i år 2030 ikke eksisterer ennå. Hva er skolen sin rolle i å sørge for at elevene utvikler kompetanser som behøves for å lykkes i fremtidens arbeidsmarked 

    Ludvigsen-utvalget ble oppnevnt av regjeringen Stoltenberg II i juni 2013, med mandat til å vurdere innholdet i grunnopplæringen opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Konklusjonen deres er i samsvar med de nyeste internasjonale trendene i læring:

    • Fokus på flere kompetanser

    Det vil si at elevene ikke bare skal tilegne seg fakta- og fagkunnskap innen ulike fagområder, men også lære å kommunisere, samarbeide og bli kreative.

    • Fornyelse av læremetoder

    Læremetodene må fornyes for å tilrettelegge for dybdelæring, dyrking av nysgjerrighet og engasjement.

  • Følgende ferdigheter er utpekt som nødvendige for å lykkes i fremtiden:

     

    • Kjernekunnskaper

      Hvordan eleven løser tradisjonelle oppgaver

      • Leseferdighet
      • Tallforståelse
      • Naturfag
      • IKT og økonomi
      • Samfunnskunnskap
    • Kompetanser

      Hvordan eleven jobber med komplekse oppgaver

      • Kritisk tenkning
      • Kreativititet
      • Kommunikasjon
      • Samhandling
    • Personlighetstrekk

      Hvordan eleven håndterer endringer

      • Nysgjerrighet
      • Initiativtaking
      • Standhaftighet
      • Ledelse
  • Noen av skolene vi jobber med:

     

    Ruseløkka skole       Majorstuen skole        Gamlebyen skole        Grunerløkka skole  

    Kampen skole           Høyenhall skole            Rustad skole                  Bestum skole   

  • Temaer vi er opptatt av

     

    • Anvendt matematikk og begreper som er ofte vanskelige å formidle i et klasserom. 

     

    • Nysgjerrighetsmakten: vi utfordrer og dyrker nysgjerrighet og kreativitet gjennom arbeid med prosjekter som krever å tenke annerledes og samarbeide
  • Metoden og verktøy

     

    • Vi holder aktivitetsbaserte og tverrfaglige kurs

     

    • Sosial læring i små grupper

     

    • Vi bruker teknologi for å øke engasjement. Elevene blir til teknologi-skapere istedenfor å være teknologi-forbrukere.
  • Vi kan hjelpe skolen din på følgende måter:

  • Kurs

    Aktivitetsbasert læring gjennomført av Mattekrets i skolens lokaler. Høy fokus på dybdelæring og tankeprosesser. Elever lærer om og tar i bruk Design Thinking.

    Design Thinking er en praktisk og prototype-drevet innovasjonsmetodikk, som tar for seg utfordringene på nye og kreative måter.

    Les mer
  • Kompetanse

    Mattekrets hjelper skoler med å heve kompetanse internt. Vi gir innføring i hvordan fremtidens ferdigheter kan utvikles og jobbes med på skolen samt genererer ideer til aktiviteter.

    Vi bistår i timene og gjør våre teknologier tilgjengelige for din skole ved behov.

    Ta kontakt
  • Kontakt oss